• Facebook Devitka Brno

Vzdělávací program

Plán vzdělávání na rok 2013 – 2014

ZÁŘÍ
„seznamujeme se se školkou a s kamarády“

  • pravidla naší miniškolky, sebeobslužné činnosti
  • zvykáme si na odloučení, zapojení se do kolektivu
  •  učíme se jména kamarádů (např.: Kdo dnes přišel mezi nás…,Pavučina, posíláme balonek atd.)
  • hry pro rozvoj komunikačních dovedností (např.: Hastrman) – skupinové hry (Ježci, Medvěd apod.)
  • tematická hudebně-pohybová činnost (Měla babka, Foukej, foukej větříčku)
  • tvořivá činnost – dary podzimu – hroznové víno (otiskování korkovou zátkou), ovoce (trhání a lepení papíru)
  • grafomotorická cvičení (kruh)
  • pracovní listy s podzimní tematikou
  • pobyt na zahradě
  • všímáme si změn v přírodě

ŘÍJEN
„podzim v přírodě“

  • rozvíjíme sociální dovednosti (přátelské chování, umět se podělit, ustoupit atd.)
  • koordinace těla – překážková dráha (skoky snožmo, chůze/běh mezi kužely, tunel, skluzavka, trampolína)
  • cvičíme s padákem (Foukej, foukej)
  • umíme pojmenovat počasí
  • rytmizace básniček – využití celého těla (Medvídek šel do školy, Ťuká, ťuká deštík, Žába skáče po blátě)
  • hudebně-pohybová činnost propojena s tématy výtvarné výchovy (Kdo to dupe v lese, Letí, letí)
  • tvořivá činnost – práce s přírodninami – ježci (lepíme jehličí jako bodliny), jabloně (otiskování rozkrojených jablíček), drak (vodové barvy)
  • pobyt na zahradě – sbíráme ořechy, šípky, barevné listí, povídáme si o podzimu

 

LISTOPAD
„chystáme se na zimu“

  • - rozvíjíme aktivní naslouchání druhému
  • - odstraňujeme agresivitu
  • - relaxační činnost
  • - cvičíme na zpevnění těla a upevnění rovnováhy (např.: Bedla, Panáček, Kašpárek)
  • - poznáváme barvy (Čáp ztratil čepičku, Vaříme fazolky)
  • - povídáme si o nadcházející zimě, jak se na ni připravují zvířátka, rostliny, lidé…
  • - svátek sv. Martina – povídání, tematická výtvarná a hudební činnost
  • - tvořivá činnost – kůň pro svatého Martina (malujeme štětcem a vodovými barvami), barevné deštníky (technika klovatiny a křídy), paleta z přírodnin
  • - hudební činnost – zpíváme s doprovodem klavíru (Já mám koně)
  • - rozvíjíme jemnou motoriku – puzzle, dřevěné a pěnové skládanky

PROSINEC
„vánoční čas“

  • - upevňujeme správné komunikační a společenské návyky (umíme pěkně poděkovat, poprosit, usmíváme se na sebe, přejeme si dobrý den, dobrou chuť apod.
  • - povídáme si o tradicích – vánoční svátky (sv. Mikuláš), zvyky apod.
  • - rozvíjíme schopnost samostatného vyprávění, sdílení zážitků
  • - skupinové hry
  • -hry rozvíjející orientaci v prostoru (např.: schované balonky)
  • - hudebně-pohybová činnost – zpíváme s využitím Orffových nástrojů (Bude zima, Na Vánoce…)
  • - tvořivá činnost – společně vyrábíme betlém (lepíme textilie, vatu atd.)
  • - grafomotorika (kruh, čára) – tematické pracovní listy
  • - pobyt venku – sypeme ptáčkům zrní, procházky po okolí
  • - nácvik na vánoční besídku
  • - akce: vánoční dílny

LEDEN
„zima je príma“

  • - umíme si hrát společně, oslovujeme se jménem, chováme se k sobě hezky, pomáháme si, sklízíme po sobě hračky
  • - koordinace horních a dolních končetin – cvičíme s využitím pomůcek (overbally, plyšové zvířátka, kruhy)
  • - hudebně-pohybové hry – reakce na ticho x zvuk, pochodujeme podle rytmu
  • - tvořivá činnost – sněhuláci, meluzína, vločky (práce s papírem – trhání, lepení, natáčení, stříhání)
  • - skupinová činnost v prostoru – podporujeme tvořivost a fantazii (skládáme obrazce z víček od PET lahví)
  • - pohybové hry ve třídě – všímáme si a využíváme možností těla (honíme se, podlézáme, přelézáme, přeskakujeme apod.)
  • - pobyt venku – sáňkujeme, stavíme sněhuláky

ÚNOR
„společně se smějeme, radujeme, tancujeme“

  • - vyjadřujeme naše pocity – verbálně i neverbálně (mimika)
  • - umíme sdělit, co potřebujeme, chceme, všímáme si toho, co potřebují kamarádi
  • - čteme krátké pohádky se zimní tematikou (např.: O ztracené rukavičce)
  • - učíme se držet rovnováhu – stoj na jedné noze, chůze po vyznačené linii, chůze po vyznačených bodech
  • - skupinové hry s říkankami (Medvěd, Zajíček, Kopřiva)
  • - únor – čas maškarních plesů – povídáme si o tom, co se na plese dělá, kdo už na maškarním plese byl atd., umíme i naslouchat povídání kamarádů
  • - tvořivá činnost – karnevalové masky a kostýmy (využití krepového papíru, textilií, netradičních dekoračních ozdob)
  • - společné maškarní veselí – tancujeme, soutěžíme v netradičních disciplínách atd.

BŘEZEN
„probouzí se jaro“

  • - rozeznáváme mezi pěkným a škaredým chováním
  • - povídáme si o dobrých a špatných vlastnostech (líný/pilný, lakomý/přející atd.)
  • - čteme společně pohádky – rozumíme jejich obsahu, zkoušíme je společně převyprávět
  • - učíme se trpělivosti – doděláme činnost, kterou jsme si vybrali, domalujeme obrázek apod.
  • - psychomotorické aktivity – stavíme komín z kostek, přiřazujeme stejné tvary na sebe
  • - umíme napodobit jednoduché cviky – koordinace končetin
  • - tvořivá činnost – využíváme svého těla – otiskujeme ruce, nohy (práce s prstovými barvami a velkou plochou papíru/látky)
  • - hudebně-pohybová činnost – písničky a básničky s jarní tematikou
  • - kalendář na záznam počasí

DUBEN
„svět zvířat“

  • - poslech čtených a vyprávěných příběhů – zvířata (knížka Hrajeme si se zvířátky)
  • - podporujeme u dětí zájem o knížky – nemačkáme je, netrháme, neházíme s nimi
  • - poznáváme svět zvířat – domácí zvířata a jejich mláďata
  • - pohybové hry s využitím kartiček pexesa (hledáme schované dvojice zvířátek)
  • - hry s námětem zvířátek
  • - hry na procvičování sluchu – námět zvířátka
  • - využití padáku – čarování dětí do zvířátek
  • - hudební výchova – zpíváme s doprovodem klavíru (Krávy, krávy)
  • - vycházky – pozorujeme zvířátka v přírodě

KVĚTEN
„májové sluníčko“

  • - pěstujeme v dětech schopnost dělat radost druhým (obrázek pro maminku)
  • - psychomotorické hry a činnosti
  • - aktivity podporující tvořivost, představivost a fantazii
  • - tvořivá činnost – vyrábíme z netradičních materiálů (využití PET lahví, přepravek vajíčka, papírových tácků apod.)
  • - vyrábíme dárek pro maminku
  • - grafomotorika (kruh, čára, spojnice dvou bodů) – tematické pracovní listy
  • - cvičíme s využitím nářadí
  • - hudební činnost – básničky a písničky pro maminku (např.: Mámo má)
  • - hudebně-pohybová činnost – jednoduchá taneční choreografie – podporujeme u dětí schopnost zapamatovat si kroky, pohyb (např.: Slunce v zlatém kočáře)

ČERVEN
„těšíme se na prázdniny“, „pozor červená“

  • - vzpomínáme na celý rok, co jsme spolu prožili, co jsme se naučili
  • - povídáme si o tom, jak je dobré mít kamarády
  • - chystáme se na léto, dovolenou – upevňujeme u dětí povědomí o bezpečném chování ve městě/přírodě/na vesnici
  • - povídáme si o dopravě (značky, semafor, dopravní prostředky)
  • - hry s námětem dopravy (např.: Na naší ulici, Pozor červená)
  • - tvořivá činnost – semafor, auta /práce s barevným papírem – lepíme)
  • - hudební činnost – zpíváme s rytmickým doprovodem ozvučných dřívek – téma doprava (Tú, tú, tú)
  • - společně slavíme svátek dětí
  • - připravujeme vystoupení pro rodiče – ukázka hudebně-pohybových čiností